Idei de renaștere

27 11 2013

 motto: Nicola Ursu zis și Horea: “Nobili să nu mai fie!”

Am scris și publicat acest articol în idea de a lumina întunericul în care ne aflăm, cu câteva idei care eu zic că ar putea repara câteva probleme din cele pe care le avem. Și cum orice idee, bună ori rea, vrei nu vrei are și partea ei de limitatie, binenteles că întotdeauna s-or găsi cei care să gasesca o modalitate de a o ocoli… dar eu nu am scris de dragul acestora, eu am scris pentru îmbunătățirea situației pentru oamenii buni, simpli, oamenii care n-au putere ori șmecherie întrânșii pentru a scurta drumul ce duce la realizări.

Problema pe care o vad eu și mulți oameni e aceea că “reprezentanții” noștri mint!!! pe fată, pe la spate, în interes de partid, ori personal și nu prea avem ce ne face cu ei decât să-i răbdăm “încă patru ani”… dar ne ajunge! O vreme m-am gândit asupra unei modalități de a obliga reprezentantul să se țină de cuvânt/promisiuni electorale… si m-am gândit si la pedepse pentru aceștia… dar cum să poți pedepsi pe cineva care la o adică se prea poate să fie… prost,efectiv, ori să nu poată să-l ducă mintea, ori poate e manipulat ca noi toți ceilalți… așa că m-am strufocat și am născocit câteva ca să rezolv problema românilor(nu pe cea a reprezentanților). Desigur aceste idei noi au și scăpări, eu sunt doar unul singur, nu mă pot gândi la toate.. ei de-ar fi mai multe capete… cum s-ar mai îmbunătății ăste idei…

Noa uite dară care sunt soluțiile pe care le-am născocit pentru rezolvarea câtorva probleme din cel pe care le avem

A. Susținerea continuă și legislație open-source

Sustinerea continua a votului democratic ADICĂ: la primărie ori sediul poliției se înființează un birou de votare permanent. Unde TOATĂ lumea votează, nu numai reprezentantul ci și ceea ce votează acesta…lege, decizie, ordonanță etc… dacă mie personal nu-mi convine cum a votat reprezentantul meu pot să schimb votul… nu pe toate voturile acestuia, ci doar pe al meu… în felul acesta se i-a puterea din mâna reprezentanților și se pune în mâna oamenilor… trăim în era înformațională si de multe ori cetățenii simpli sunt mai informați decât deputatul/reprezentantul X… In felul acesta nu mai contează dacă reprezentantul e sau nu e model de comportament și urmează codul de moralitate pentru ca eu personal pot să votez altfel decât a votat el pentru mine. Poate fi și un cocălar/manelist, poate fi Adi Minune dacă votează în acord cu felul în care eu aș vota… Iar dacă eu nu mă duc la votare se consideră că sunt de acord cu votul reprezentantului meu… M-am gândit că ar fi bine o perioadă după ce votează reprezentantul meu(ex o lună-două) să fie deschisă posibilitatea de a schimba votul meu personal, DAR cel mai bine e (libertatea e cea mai bună, neconstrângerea  în caz că mai târziu mă răzgândesc, ori aflu informații noi, etc) susținerea continuă, adică eu pot să-mi retrag susținerea pentru o anumeită lege/decizie chiar și după 10 ani… felul acesta de vot poate crea multă instabilitate (de parcă stabilitatea ce-o avem e “perfectă”, mergi la judecătorie și ieși dreptatea în mână și capul spart de “stabilitate”) dar în felul acesta “țara” nu va avea legi și decizii si ordonanțe care sunt luate împotriva voinței “țării”.

-Binențeles că gata cu votul cu ușile închise, bile, plicuri si alte măgării pe ascunselea

-Nici nu mai pomenesc de alegerile reprezentanților pentru că oricum nu mai sunt la fel de importante… dintr-o dată așa ceva a devenit un mizilic😉, deși și reprezentanții ar avea acelși tip de susținere… dacă reprezentantul meu se comportă ca un bădăran, ori face pe ipocritul și aruncă mâța în curtea vecinului, ori înjură pe la emisiuni televizate pot în orice moment să-mi retag votul(meu) pentru el… , chiar dacă am “puterea” de a schimba votul reprezentantului meu, eu, nu vreau sa fiu reprezentant de orice dobitoc, punct!

-De propus poate propune orice cetățean român legi, dară pentru a fi luate în semă pentru vot nățional, trebuie să treacă de un anumit prag de susținere

-Reprezentarea în funcția de președinte să fie făcută de două persoane, un bărbat și o femeie cu atribuții egale(nu trebuie să fie casătoriți ori într-o relație decăt cea “politică”)… acesta ca simbol al faptului că în ROMÂNIA femeia și bărbatul au drepturi egale… ba chiar fiecare post de reprezentant ar fi frumos să fie de fapt o celulă formată dintr-o femeie și un bărbat, e cazul ca toată lumea să știe că în țara noastra, românii respectă înțelepciunea femeii la fel cu cea a bărbatului și le combină pentru o decizie înmiit mai bună…

B. Direcția în care merge țara e luata de cetățenii acesteia

Partea a două este luarea puterii executive din mâna miniștrilor și punerea acesteia în mâna oamenilor ADICĂ: 50% din taxele pe care le plătește fiecare om trec în fondul de garantare a salarului minim a bugetarilor(deputați polițiști profesori etc) și a acelor chestii care trebuie să funcționeze indiferent ce se-ntâmpă(ex răcirea reactorului de la Cernavodă, hmm, etc), ori fondul de asigurări sociale și pensii. Cealaltă jumătate poate fiecare om s-o împartă în ce direcție vrea. Ex. eu aloc… 5%(din perioada cutare: semestru/lună, din banii pe care îi platesc ca taxă) pentru proiectul cutare (banii merg la ministerul transporturilor dacă e un proiect gen “șoseaua x-y”), 10% proiectul refacerii spitalului cutare, șamd… dacă nu vrei sa te ocupi de așa ceva, miniștri împart ei, după cum cred ei de cuviință banii. În acest fel de sistem miniștri sunt mai mult manageri însărcinați cu ducerea la bun sfârșit a proiectelor care au primit finanțare(prin susținere)

Partea proastă aici ar fi susținerea popularismului, adică numai ideile celor care pot să-și facă reclamă vor fi auzite, DACĂ statul nu pune la dispoziție o modalitatea de informare, de ex. un site unde apar toate proiectele înspre care poți să-ți îndrepți banii… pe acest site oficial poate posta oricine proiecte economice înclusiv primăria… dacă acestea primesc suficiente susțineri pentru a-și asigura finanțatea minimală se poate trece la execuție🙂.

Atunci când un reprezentant vine cu câte o propunere va trebui să treacă prin ciur și prin dârmon ca să prezinte toate părțile bune ale proiectului lui, că de partea proastă/scăpări întotdeuana se găsește cineva pentru așa ceva😉 .

Mda acest fel de economie e foarte volatilă, iar proiecte precum “asfaltarea uliții fundătura” nu va primi suficiente fonduri… si probabil că acest punct e foarte important… pentru că arată –> asfaltarea respectivei străduțe nu e importantă!!!(sunt cam supărat pe primarii(Sighet-orașul meu) care aruncă cu banii spărgând trotuare perfect funcționale pentru a pava cu pavele de ciment care țin cel mult 4-5 ani (cam cât mandatul lor))

– probleme tehnice(hacking)pot apărea dar să lăsăm pe cei de la “tehnic” sa se descurce cu rezolvarea acestor probleme, în loc să angajăm programatori pe post de măturători de stradă să le dăm treaba asta pe mână…

C. Responsabilitatea

Partea a treia pe care eu o consider cea mai importantă dar și cea mai greu de făcut este TRANSPARENȚA TOTALĂ

a. transparența situației financiare a țării de exemplu fiecare cetățean trebuie să poată afla ce datorie are (împrumuturi)… de altfel dacă “țara” are nevoie să împrumute să se supună votului dacă oamenii vor să împrumute sau mai bine strâng din dinți… e datoria oamenilor nu a reprezentanților, drept e ca ei să facă acestă alegere!

b. poate se renunța un pic la intimitate dar eu zic că un om matur trebuie să-și asume RESPONSABILITATEA proprioului vot… adică toată lumea votează cu numele în vot deschis să-l vadă toată lumea… măsură la care se adaugă pedepse marțiale(muncă “la canal” nu moartea!) în cazul mitei, ori obligării (ca în filme cu alcapone) cuiva să voteze… de fapt așa ceva ar fi oricum inutil din moment ce eu pot să schimb votul reprezentantului… de altfel eu zic că numai un politician cu două fețe, are motive valabile de a-și ascunde votul și dacă ar fi numai fața de colegi, dar ce e mai grav e că-l ascunde(în sistemul actual) și fața de oamenii pe care îi reprezintă

D. Transparență

1.de fapt acest punct mi se pare extrem de logic, cel putin în prima parte și anume fiecare bănuț din bugetul colectat de la cetățeni e public… adica fiecare salar de la buget fiecare ban cheltuit e domeniu public și dacă eu gh ‘n zeamă vreau să calculez cât cheltuie guvernul pe creioane și ace să pot calcula… bugetul sunt banii oamenilor și tot lor trebuie să li se dea socoteală… președinte, prim-ministru, primar toți trebuie să aiba salarul primele facilitățile să le vadă toată lumea

2.partea a doua a acestei decizii e ca nu doar cei de la buget să aibă banetul la vedere ci si privatul… ai nevoie de protectia statului? ai nevoie de cumpărători/cetațenii țarii, gata cu fușăraiele pe ascunselea… cu salarii si beneficii pe clauze secrete… nu zice nimeni cât să te plătești domnule patron/director/ceo dar dacă tot o faci îți pui suma cu care te plătești pe ușa biroului s-o vadă toată prostimea care lucră la tine! La acestă măsura și statul intervine cu suport tehnic(bază de date-publica) pentru acest lucru… eu cetăteanu prostime dacă vreau să vad dacă patronul mi-a plătit “darile”, dacă vreau să-mi claculez pensia(dac-aș ieși acum-ipotetic), dacă vreau să urmăresc ce mișmașuri face firma cuttare oricare contabil poate să facă calculele, chestia e că nimic nu se schimbă decât cum e acum decât că e pe văzutelea. (dacă e tradare- sa fie tradare, da s-o stim și noi!!!) in felul acesta orice reporter, ori om poateface treaba fiscului… e mult mai greu să trișezi când ești cu cărțile pe față și te poate prinde oricine nu doar “fiscul”

– da domnule eu cetăteanul Xulescu vreau să știu cum ți-ai plătit angajații înainte de a cumpăra ceva de la tine, daca-ti bați joc de oameni tăi, să pot să-ți zic “băgați-ai jucăria-n f**d, decât să am de-a face cu-n terchea-berchea, mă descurc fară!”

E. Imunități!? Ioc!!!

Nici un reprezentant nu mai are nici un fel de imunitate decât dacă o oferă tuturor cetățenilor, ori faci legile cum trebuie și atunci nu trebuie să te excluzi de la legile care te-ar băga la răcoare dac-ai fi un cetățean oarecare, ori stăi acasă!

F. Educație, obligații, acesibilitate

În educatie fiecare elev îsi alege profilul si la începutul fiecarui an se reface clasa de profil în conformitate cu alegerea elevului 50%+ rezultatele(note, abilități) acestuia50%. Atuncea când copilul își alege singur și materia și profesorul și scoala, e mult mai inclinat să “asculte”, pentru că se află în clasa pe care o vrea nu unde-l îndeasă “sistemul școlar”. La acestă soluție sunt și scăpări dar cum am putea să rezolvăm problema aceasta fără implicarea elevilor???

Prima atribuție a profesorului e aceea de a scoate în evidența aptitudinile personale ale elevului pt ca acesta să-și aleagă(singur) profilul

Treaba scolii e:

1.asigurarea de manuale gratuite(cel putin electronic(pdf, doc, odf), (teoria scrisă și verificătă – accesibilă oricărui elev)

2.asigurarea de laboratoare de practică…

3.absolut fiecare școală are obligația de a pune la dispoziția oricărui cetățean(open-source) toate cursurile și orele în format scris, audio și video… dacă elevul nu e atent la oră, ori absentează să poată urmării cursurile acasă, școala e pentru practică(sub supreavegherea și îndrumarea profesorului)… în felul acesta chiar dacă scoala la care frecventezi nu-și poate asigura un profesor “țâță de mâță”,elevul poate urmări un profesor bun, de  acasă, pe un filmuleț de pe site-ul oficial(în genul youtube dar pentru educație… plătit și asigurat de la buget)

4. “testarea” continuă(dacă practic nu se poate face), de tip khan academy(online school)… unde fiecare elev dă test după învățarea fiecărui capitol… cum ai vrea ca un elev să știe “toată” materia dacă el nu trebuie să învețe decât pentru 3 notări… din câte (aprox) 20 de capitole/lecții la fiecare materie

G. Educație “superioară”? Să fie, dar s-o știm si noi 

Universitățile se transformă în centre de cercetare (open source!). Cum adică? Să dau niște exemple grăitoare. Sunt sătul de facultăti de psihologie în care se predau motode atât de faine de predare și chestii interesante aflate despre omeni dar… neaplicate în modalitățile de predare la oră😦, alt exemplu, facultățile de farmacologie-biologiedar eu dacă vreau sa știu ce efect are mușețelul ori dacă e adevarat că siropul din mugur de brad e bun pentru tuse e doar știința părerologiei ori adevărat… singurele informatii acesibile ș icredibile sunt din vremea bună a lui Ceașcă Vodă… dar gata cu bătutul șeii, cine vrea sa priceapă…

Desigur că aceste cercetări devin domeniu public(open-source), din moment ce sunt finanțate de la buget așa cum ar trebui să fie toate proiectele finanțate din banii oamenilor.

Desigur, să dai puterea “gloatei” nu e o măsură prea deșteaptă(de fapt acesta e neajunsul democrației unde un dobitoc are acelasi vot ca un expert), dar adevărul e că nu o dai mulțimii ci doar persoanelor, fiecare persoană decide pentru sine și nu pentru toata “țara”… eu așa ceva aș numi democrație. O ducem greu pentru că la decizii și alcătuirea legilor nu participă decât vreo câteva sute (de reprezentanți) dar i-a să dăm puterea de a rezolva la mai mulți oameni, de fapt la toți cei care vor să participe, la toți Stan-Pățiții care se lovesc cu capul de limitările legilor care există, ei sigur își doresc să îmbunătățească câte ceva.

Desigur și nemernicii vor vrea să participe, dar din moment ce nu poți să schimbi decât votul tău și pe cel al doar câtorva oameni aflați sub inflența directă… avem o “democrație” extrem de proastă în care viața a MILIOANE de oameni e în mâna a doar câteva persoane, iar aceste milioane chiar n-au nici un cuvânt de zis (decât pe acela ar reprezentanților care nu odată au dovedit că pot sa mintă ori sa se răzgândească(convenabil cupă ce l-ai ales) ==trege încă 4 ani prostovan-credul!)…

P.S. dacă sunteți de acord faceți share, să audă și alții da’de ajunge și la urechea cui trebuie…

mă semnez

Șlepac Dumitru/Lupul Șchiop


Actions

Information

Leave a Reply

