Cum trebuie să arate o lecție de istorie în școală

17 04 2013
Istoria se repetă dacă nu înveți din ea

Motto: Istoria e făcută de oameni

Azi nimeni nu învață din lecțiile istoriei pentru ca nu sunt învățați lecțiile istoriei ci poezii de învățat pe de rost, ori date și cifre… toatea aceste informații pentru care nu trebuie să-ți bați capul pentru că întotdeuna e gata cineva “benevol” să-ți spună cum trebuie să gândești, ba chiar îți dau și de ales, din vreo 5 variante de răspuns…


Pentru că eu văd gresit acest mod de predare am să propun un altfel de sistem în care elevii trebuie să caute informațiile și să le proceseze, să folosescă beneficiile accesibilității informaței internetului. Această soluție are și loc de îmbunătățit, sper că acestea vor veni din partea elevilor, nu de la profesori pentru că aceștia vor fi cei care se vor opune unei schimbări, acesta e zona lor de confort, vor spune că nu vreți să vă folosiți capul și că metodele anterioare sunt mai bune. Metode neschimbate de 500 de ani…

Pentru acestă metodă e necesar ca fiecare școală, liceu să aibă pe site propriu toate lectiile care se predau filmate, ori în format audio, pentru a putea fi studiate de acasă. Iar într-o competiție dintre aceste lecții școala/liceul poate câștiga fonduri mărite… iar aceste videouri postate pe un site al ministerului educației. Alături de alte surse de pe net elevul poate învăța/cerceta acasă singur, iar la școală vine numai nu răspunsurile la lista cu întrebări primite la sfârșitul “lecției” anterioare…

De exemplu la sfârșitul unei lecții primești următoarea listă de întrebări la care trebuie să ai răspunsuri. Aceste răspunsuri vor fi dezbătute la lecția următoare de elevi la clasă, dezbatere moderată de profesor, el e cel care scoate răspunsurile diferite la o întrebare și le bate cap în cap (cu argumente pro și contra tot din partea elevilor, nu a lui).

___________________________________________________________________

 Al doilea război mondial, din perspectiva Germaniei

Ce a dus la ralierea nemților în jurul partidului nazist?

Care a fost idea “de mai bine”care a atras, care a fost acest sâmbure de adevăr? Ce nedreptatea trebuia refăcută prin vărsare de sânge? Care sunt condițiile sociale și ecoonomice care au dus la soluția razboiului? Ce ar fi trebit să repare războiul? Unde a dus acestă idee? E războiul o metodă bună de rezolvare a diferendelor? Dă exemple mai eficiente de ce se poate face în situații de dispută fară folosirea armelor. Rezolvă războiul problemele care au dus la pornirea lui? Ce s-ar fi întâmplat dacă nimeni nu l-ar fi băgat în seamă pe Hitler? De ce a fost sprijinit acesta în a ajunge la putere?

De ce marile puteri nu au intervenit chiar de la început? Ce s-a întâmplat în țările ocupate, care consecințe ocupației pe termen scurt și lung? În cazul lipsei acute a unei țări prin ce alte moduri decât războiul se pot aduce resurse pentru a contracara lipsurile? În ce fel se poate lupta nonviolent ocupatiei? Care a fost momentul de “fără întoarcere” de la începuturile războiului? Care au fost motivele aliaților Germanei de a se alia acestora?

De ce nu e suficient un singur om cu mână de fier (dictator) la conducerea unei țări(consecințele privilegiaților obedienți pe termen lung)? Prin ce metode sunt cetățenii “convinși” sa participe la construirea dictaturii, dați exemple de metode de rebeliune, de subminare nonviloentă a puterii unui dictor/tiran.

De ce un stat militarizat ajunge să fie urât de proprii cetățeni? Ce s-ar fi întâmplat dacă SUA n-ar fi intrat în ww2? Câtă vreme crezi că ar fi ținut imperiul nazist dacă acesta ar fi câștigat războiul?

Ce soluție s-a găsit pentru ca Germania să nu mai aibă revendicări ca și cele care au dus la ww2, e acesta viabilă pe termen lung? Care sunt punctele tari, dar cele slabe ale acestei soluții? Crezi că s-ar putea aplica și în alte situații asemănătoare, care sunt ideile, problemele care merg împotriva unei asemenea soluții, si de ce pentru participanții participanții ww2 acestă soluție a prins? De ce nu s-a putut aplica acestă soluție înainte de războiul? Ce idee și acțiuni ar fi trebuit să promoveze Germania ca să aibe susținerea necesară căștigării războiului? De ce acestea nu au găsit teren fertil pentru aplicare?

Ce soluție unde pașnică găsești acolo unde revendicările nu sunt teritoriale? Care sunt celelate motivații pentru război înafara celor economice? Care sunt metodele de împăcare a acestor tipuri de cereri nonmateriale?

Ar fi reușit Germania în ww2 dacă nu ar fi existat ideea nazistă si arianismul? De ce au fost evrei ținta naziștilor? Care e lecția de învățat de la nemți? Care e lecția pe care au învățăt-o evreii, ce probleme pe termen lung au creat victimizarea unei etnii?

Ce fel de avans tehnologic a adus războiul? Se răspândește acest avans și înafara tehnologiilor militare și care sunt acestea? Ce altă soluție poate folosi pentru a ajunge la aceste soluții fără a apela la arme?

Ce lecție a trebuit să învețe Hitler? Dar cei care i-au ascultat ordinele? Dar cei care au dat exces de zel, ce le-a cauzat acest comportament?

Ce soluții s-au aplicat în RFG(aliați) ca acesta să prospere, de ce nu a prosperat în același pas și RFG(sovieți) că doar mentalitatea era aceeași… tot nemți și de-o parte și de alta?

 Ș.a.m.d. Lista poate să continue.

_________________________________________________________

Opoziția

Anumite întrebări sugerează răspunsul, dar un profesor bun va scoate și alte perspective, alte unghiuri de a privi la o problemă. Probabil că un profesor ar putea veni cu o mulțime de alte întrebări, mai bune… după cum vedeti nici una nu cere să știi pe de rost acțiuni sau date, ci să-ți folosești creierul pentru a-ți forma părerea ta și pe urma să îți fie atrasă atenția, în clasă și asupra unor perspective pe care tu nu le-ai bagat înseamă, dar la care alți colegi s-au gândit.

Nu e rostul profesorului de a uniformiza gândirea elevilor, ori de a turna informație (nefolositoare) pe gâtul elevilor, ci de ai face să fie atenți și la ideile altora, să-i învete să coopereze chiar și când au pareri și soluții diferite…

Dacă crezi că perspectiva acestui tip de lecție e mai bună decât ce ai acum, trimite linkul la toți profesorii pe care-i cunoști. Îmbunătățește metoda, fă una a ta… dar să nu uiți că profesorii vor fi cei care se vor opune pentru ca ei nu cred ca poți învăța neforțat, neobligat… ei sunt cei care cred că știu totul, știu mai bine… dar epoca informațională depășește orice individ fie el chiar și profesor.

Mulți elevi nu învață pentru că părerea lor nu contează, acestă metodă repară această problemă. Poate la început va fi mai greu, dar pe termen lung e o metodă mai bună decât cea actuală, pentru că formează oameni care își folosesc creierul (critic) pentru a interpreta informația și a găsi noi căi… nu doar de a o REPETA… Am înțeles de ce “istoria se repetă”?

Lecția celui de-al doilea război mondial

Pentru încheiere un citat de Martin Luther King jr. și care mi se pare potrivit pentru o concluzie și o temă de reflectat pentru cineva care se întreabă de ce trebuie să înveți “isto”:

Să nu uităm că ce a făcut Hitler în Germania, a fost legal.

Cel mai trist e că “istoria” e folosită ca material propagandistic, de promovare a urii între oameni, Profesorii trebuie să fie clari mai ales în acest aspect, nu pe nemții, turcii, tătarii, ungurii trebuie să îi “urâm”, ci lăcomia care i-a adus aici, gândirea imperialistă, impunerea privilegiilor unor indivizi pe spatele celor mulți, etc… la ce-i folosește unui elev să-i urasca pe turci, de exemplu, Imperiul Otoman nu mai există, trecutul dureros nu-l schimbi în bine spălându-l în sânge, dacă vrei un viitor diferit de cum a fost trecutul nu prin ură și violență se va face, cel puțin acesta lecție a istoriei, predată de invadatori din trecut, s-o predăm în clar elevilor în clase, ca (neînvățându-ne lecția) să nu devenim și noi la rândul nostru invadatorii altor neamuri prelungind durerea prin care trebuie să treacă umanitatea ca să învețe că prin violență nu aduci nimica bun, nici măcar pentru tine. Haideți dară să facem din Istorie ceva folositor pentru mintea elevului, nu doar un exercițiu de memorare cu date diferite (de alte materii).

Lecția istoriei poate fi fascinant de interesantă și folositoare pentru mintea încă necoaptă a elevilor, în loc să le predăm contra cui să aibă un dinte, mai bine să-i formăm să creeze o gândire în care ura, lăcomia, imperialismul, setea de putere… toate tarele trecutului nu-și au loc.

P.S. Reflectati la ce faceți în momentul prezent pentru că acesta va fi factor de influență pentru generațiile următoare sub numele genaralizat de istorie…

Glosar:

WW2- world war 2, al doilea război mondial;


Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: