Educația, probleme și soluții. Partea I

7 09 2012

Ce putem face?

Suntem în stare să facem chestii de neimaginat nu cu mult timp în urmă… să mutăm munții, iar măreția lor s-o întrecem cu cladiri a caror frunte zgârie cerul, să zburăm mai repede decăt sunetul, să întrecem dărnicia naturii care din sălbăticia ei ne-a hrănit și să facem mai multă hrană decât e nevoie pentru cele x miliarde de oameni, câți suntem, să spargem în bucăți nevăzutul atom pentru a supune o putere pe care numai în Soare o mai găsești, toate acestea în pofida simțurilor și puterilor noastre limitate.
Și încă nu ne-am atins potentialul maxim…

Azi voi vorbi despre o altă greutate pe care o avem de dus în spate și am să propun și modalități de a ne ușura sarcina prin noi direcții în acest domeniu, pentru că eu cred că majoritatea problemelor noastre trebuie adresate chiar de la baza generatoare a acestora, iar aceasta e chiar EDUCAȚIA.
Educația proastă e generatoarea problemelor noastre și nu numai… Viața noastră stă pe marginea prăpastiei nu doar din cauza obstacolelor care ne încearcă, ci și din cauza faptului că NU ÎNVĂȚĂM cum să prindem problema de urechi și s-o supunem printre multele celelealte pe care le învățăm ÎN ȘCOALĂ.

Cum rezolvă politicienii această problemă?

Politicienii se screm dar ei nu-s de meserie (nu-s profesori). Punct.
Ce se predă și cum diferă de la profesor la profesor, iar capacitatea de învățare diferă de la elev la elev. Să nu spun… politicienii sunt puțini(câteva sute), în comparație cu profesorii(zeci de mii) deci de unde ar trebui să “sară” soluțiile? În plus nu ei lucră direct cu elevii.

Lucrurile merg prost, a cui e vina

Începerea unei rezolvarii începe prin:

  • a nu mai pierde timpul căutând țap ispășitor, dacă acesta a dat-o în bară probabul că nu știe soluția așa că la ce-l mai cauți, soluția nu-i la el
  • a mai da vina pe… sistem, sistemul făcut de oameni, e aplicat de oameni și trebuie îmbunătățit continuu de aceștia
  • a cauta scuze pentru “nereușite”. Mai încercă o dată, inventează altă metodă dacă e nevoie!
  • căscatul urechilor la ce-o să zică… alții. Dacă știi că-i bine ce faci, fă!
  • a-ți muta gândurile de la “cât de grea” e problemă, la rezolvare.
  • gândul la lipsa de resurse, fă cât poți! și cu timpul ce-ți rămâne unește-ți puterile cu cei care au aceeași țel(sunt inspirațî de idea ta și vor s-o împlinească), unii dintre ei vor avea idei și pentru rezolvarea lipsei de resurse!

Predarea

Haideți să punem în cântar ce anume s-a mai înțămplat în Învățământ în ultima vreme…     (cri, cri, cri). Am lăsat spațiu alb, ca să fie exemplu a ce anume s-a făcut în acest sistem de la “inventarea” acestuia… acu’ vreo 500 de ani. De extins s-a extins de la apariția acestuia, a crescut în volum și precizia informațiilor predate DAR, modalitatea de predare a rămas în urmă, până și melcul pare a fi “olimpic la viteză” în comparație… Sigur că sunt materii în “pedagogie”, dar cineva nu procepe că lecțiile alea nu-s teorii ce ceva ce trebuie aplicat, nu uitat, odată ce ai dat examenul și revenit la modalitățile “clasice” de predare.

Una bucată prooblemă: Educatie de tip comunist-oid

Toti copii primesc aceeași educație, doar că nu toți avem aceleași aptitudini, talente, capacități. Sunt unii copii la care le merge mintea la matematică, alții ou ochi ori desenează bine (se exprimă bine artistic) alții sunt sportivi… Adevărul e că la toți elevii le merge bine mintea “ de zece ” la ceva, noi doar trebuie să-i selectăm și ajutăm să ajungă în clasele în care vor primii educația conformă cu rezultatele pe care le au  în domeniu în care excelează și probabil își vor întrece profesorii și poate chiar vor face descoperiri noi în respectiva “materie”…

Soluții propuse:

  • De ce să nu formăm o educația începănd încă de la “grădi” (trei ani), bazată pe descoperirea talentelor si aptitudinilor, inclinațiilor native fără influențarea copiilor în vreo directie si incurajarea acestora să-si exprime liber tendințle.
  • De ce să nu formăm clase de “info”, de exemplu, din primii 25 elevi la meteria respectivă pe toată școala, redefinind în fiecare an clasa de “info”.
  • De ce să nu stopăm lăcomia celor care vor să profite din dorința copiilor (părinților pentru aceștia) de a învăță? Cum? Soluția e următoarea: manualele școlare sa fie “free” pentru descărcare într-un format ușor de tipărit pe site-ul “Educației”…  Poate nu-ți permiți un manual de 30 de lei… dar 3 lei pentru “xerox” se mai găsesc…
  • De ce să nu “obligăm”(prin ministerul învățământului) fiecare școală/universitate să aibă lecturile ușor acesibile în format video (pentru oricine a absentat ori o repetiție cine nu a fost atent) de tipul Universității Khan ori AcademicEarth, pentru început, pe urmă acestea să trebuiască să-și formeze propriile lecții(video) liber accesibile pentru “internet”. Open source, baby! Orice copil să poată accesa cursurile oricărei școli/profesor din oricare școală din România. Premii în bani pentru universitățile/școlile ale căror cursuri la o anumită materie anume reușește să fie aleasă pentru site-ul “Educației” locație oficială a Ministerului Educației… pentru că nu e suficient doar manuale “scrise” free…

E timpul să nu ne mai purtăm ca niște copii răsfățați, pe care trebuie să vină cineva să-i ștergă-n dos, ori să ne scoată din cine știe ce “boroboață” ne-am băgat… e treaba noastră a tuturora de a ne implica în procesul educativ, prin acesta ne formăm viitorul. Haideți deci să ne suflecăm mânecile…

Voi continua să propun schimbări, schimbări majore pentru că adevăratele “probleme” așa cum le văd eu, nu se rezolvă cu căteva modificări minore la de bac, admiteri, clase pregătitoare. E nevoie de schimbarea întregii mentalități de predare și a materiilor predate.


Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: